Odgovor:

U skladu sa odredbama Zakona o proezima na imovinu i priloženim mišljenjima Ministarstva finansija, primenom odredbe člana 12. stav 1. tačka 4) Zakona pravo na oslobođenje od poreza na imovinu ostvaruje se pod sledećim uslovima, koji kumulativno moraju da budu ispunjeni:

– da je nepokretnost rešenjem nadležnog organa proglašena spomenikom kulture;

˗ da nepokretnost služi za namene u oblasti kulture tj. da služi obavljanju delatnosti koja se smatra kulturnom delatnošću prema propisima kojima je uređena kultura;

˗ da nepokretnost nije ustupljena drugom licu uz naknadu na period koji u toku 12 meseci (neprekidno ili sa prekidima) traje duže od 183 dana.

Znači, prvi uslov je da je predmetna nepokretnost rešenjem nadležnog organa proglašena spomenikom kulture.

U vašem pitanju upućenom Ministarstvu finansija navedeno je da se nepokretnost nalazi u okviru prostorne kulturno-istorijske celine, pri čemu nije navedeno da li je za predmetnu nepokretnost doneto rešenje nadležnog organa kojim je ta nepokretnsot proglašena spomenikom kulture.

Ukoliko nije, ta nepokretnost ne ispunjava prvi od tri kumulativna uslova za poresko oslobođenje i za nju se ne može ostvariti pravo na poresko oslobođenje, ni za neopokretnost u celini niti za njen poseban deo.

U prilogu je Mišljenje Ministarstva finansija broj 011-00-00124/2016-04 od 2.2.2016. god. (broj 4) u vezi prava na poreska oslobođenje za objekat koji je sastavni deo prostorne kulturno-istorijske celine.

Ako je predmetna nepokretnost rešenjem nadležnog organa proglašena spomenikom kulture, tada se proverava ispunjenost sledeća dva uslova: da nepokretnost služi za namene kulture i da nije ustupljena drugom licu  uz naknadu na period koji u toku 12 meseci (neprekidno ili sa prekidima) traje duže od 183 dana.

Ako je nepokretnost jedinstvena celina i nema posebne delove, tada se ne može dati pravo na poresko oslobođenje za deo te nepokretnosti (koji nije poseban deo), a koji ne služi za namene u oblasti kulture (služi isključivo ili delom za drruge namene), ili se izdaje u zakup (u celini ili delom).

Međutim, ako predmetna nepokretnost ima posebne delove (koji se svaki posebno I oporezuje), tada obveznik za posebni deo koji služi za namene u oblasti kulture i koji se ne daje drugom licu radi ostvarivanja prihoda, ima pravo na poresko oslobođenje.

U vašem slučaju, s obzirom da se deo nepokretnоsti koristi za potrebe kulturno umetničkog društva (u kulturnu delatnost spada umetnička igra-narodna igra), a drugi poseban deo nepokretnosti se izdaje u zakup, znači da bi taj deo, pod uslovom da je to poseban deo nepokretnosti, mogao da ima pravo na poresko oslobođenje, ali isključivo ako je ta konkretna nepokretnost rešenjem nadležnog organa proglašena spomenikom kulture.

Ako vaša nepokretnost nema rešenje nadležnog organa kojim je proglašena spomenikom kulture, onda ni za poseban deo koji koristi kulturno umetničko društvo nema pravo na poresko oslobođenje.