Odgovor:

Podnetim poreskim prijavama izvršeno je samooporezivanje, odnosno pravnom licu je utvrđen porez na imovinu za period 2019-2023. godine.

Članom 40. ZPPPA propisano je:

              “Ako poreski obveznik ustanovi da poreska prijava, koju je podneo Poreskoj upravi, sadrži grešku koja za posledicu ima pogrešno utvrđenu visinu poreske obaveze, odnosno propust druge vrste, dužan je da odmah, a najkasnije do isteka roka zastarelosti, podnese poresku prijavu u kojoj su greška ili propust otklonjeni (u daljem tekstu: izmenjena poreska prijava).

              Prvobitno podneta poreska prijava ne vraća se poreskom obvezniku.

              Podnetu poresku prijavu poreski obveznik može da izmeni najviše dva puta podnošenjem izmenjene poreske prijave.

              Pod uslovom iz st. 1. i 3. ovog člana, smatraće se da greškom ili propustom u prvobitnoj poreskoj prijavi iz stava 2. ovog člana nije učinjeno krivično delo ili prekršaj iz ovog zakona.

              Izuzetno od st. 1. i 3. ovog člana, poreski obveznik ne može podneti izmenjenu poresku prijavu posle pokretanja postupka poreske kontrole za kontrolisani poreski period, odnosno nakon donošenja rešenja o utvrđivanju poreza iz člana 54. stav 2. tačka 2) podtačka (2) ovog zakona, kao i nakon pokretanja radnji poreske policije u cilju otkrivanja poreskih krivičnih dela.”

Prema navedenim zakonskim odredbama, obveznik u 2024. godini ima pravo da podnese izmenjene poreske prijave, pod uslovom da za taj period nije pokrenuta poreska kontrola.

Kada je podneta PPI-1 u ranijoj godini, a u tekućoj godini obveznik podnese izmenjenu PPI-1 kojom je ispravljena greška u prvobitno podnetoj poreskoj prijavi, ukupna obaveza poreza na imovinu za raniju godinu po navedenoj (izmenjenoj) poreskoj prijavi kojom se utvrđuje porez na imovinu za raniju godinu, sistemski se evidentira sa danom podnošenja izmenjene poreske prijave u tekućoj godini, pri čemu se prethodno utvrđena obaveza za raniju godinu mora stronirati.

Pravilnikom o poreskom računovodstvu («Sl. glasnik RS», br. 103/11), u članu 73. propisano je da se izmene poreske obaveze, zbog novih činjenica utvrđenih u postupku poreske kontrole, sprovode putem knjiženja samo razlike utvrđene u postupku kontrole i kamate na utvrđenu pozitivnu razliku, od roka dospelosti utvrđene obaveze do sastavljanja zapisnika o kontroli.

Članom 80. ovog pravilnika propisano je da ako je izmenjena poreska prijava podneta posle dospelosti prvobitno podnete poreske prijave, te ako je razlika iznosa iz prvobitno podnete i izmenjene poreske prijave veća od nule, na osnovu rešenja inspektora kancelarijske kontrole, vrši se knjiženje obračunate kamate od dana dospelosti prvobitno podnete poreske prijave do dana podnošenja izmenjene poreske prijave.

Prema odredbama čl. 123. ZPPPA poreska kontrola je postupak provere i utvrđivanja zakonitosti i pravilnosti ispunjavanja poreske obaveze, kao i postupak provere tačnosti, potpunosti i usklađenosti sa zakonom, odnosno drugim propisima, podataka iskazanih u poreskoj prijavi, poreskom bilansu, računovodstvenim izveštajima i drugim evidencijama poreskog obveznika koji vrši poreski organ, u skladu sa ovim zakonom. Ako se u poreskoj kontroli utvrde nepravilnosti ili propusti u izvršavanju obaveza iz poreskopravnog odnosa, poreskom obvezniku se rešenjem poreskog organa nalaže da ih otkloni.

S obzirom da obveznik menja podatke o utvrđenom porezu na imovinu, izmenjena poreska prijava treba da bude predmet poreske kontrole.

Ukoliko se izmenjenom poreskom prijavom smanjuje obaveza poreza na imovinu u odnosu na obvaezu utvrđenu prvobitno podnetom poreskom prijavom I ako je izmenjena poreska prijava ispravna I tačna, ne sprovodi se psotupak poreske kontrole I nema osnova da se utvrdi kamata (negativna), s obzirom da je razlika  iznosa iz prvobitno podnete i izmenjene poreske prijave manja od nule.

Ukoliko se u kontroli utvrdi da izmenjena PPI-1 ima nepravilnosti u visini utvrđenog poreza, sprovodi se postupak poreske kontrole i zapisnikom i rešenjem se utvrđuje sledeće:

–  porez na imovinu za raniju godinu koji nije utvrđen izmenjenom poreskom prijavom,

– pozitivna kamata na iznos poreza  prijavljenog u izmenjenoj poreskoj prijavi (ako se utvrdi da  postoji) – obračunava se od dana dospeća kvartala do dana podnošenja izmenjene poreske prijave,

– kamata za obaveze utvrđene u kontroli:

  1. ako je obaveza po izmenjenoj prijavi veća od obaveze po prvobitnoj prijavi na iznos poreza utvrđenog u poreskoj kontroli – od dana dospeća kvartala do dana kontrole (dana sačinjavanja zapisnika)
  2. ako je obaveza po izmenjenoj prijavi manja od obaveze po prvobitnoj prijavi:

                             – od dana izmenjene prijave do dana kontrole (dana sačinjavanja zapisnika)- ako je u kontroli utvrđena manja ili jednaka obaveza kao u prvobitno podnetoj prijavi – na iznos poreza utvrđenog u poreskoj kontroli

                             – od dana kvartala do dana kontrole (dana sačinjavanja zapisnika) – ako je u kontroli utvrđena veća obaveza nego po prvobitno podnetoj prijavi – na iznos te razlike.

Ukupne obaveze poreza na imovinu za raniju godinu i kamate utvrđene u poreskoj kontroli knjiže se sa danom kontrole, ali se knjiženje sprovodi tek nakon uručenja rešenja donetog u postupku kontrole.

Napominjemo da su pomoćni objekti uvedeni u oporezivanje kao vrsta nepokretnosti od 1.1.2021. godine i da se razvrstavanje nepokretnosti za odgovarajuću godinu vrši u skladu sa Zakonom o porezima na imovinu koji se primenjivao za tu godinu.