- Potrebna mi je pomoć oko rešenja za prestanak poreske obaveze zbog zastarelosti prava na naplatu. Poslali smo opomenu, poreski obveznik je poslao advokata, advokat je posle 2 dolaska poslao zahtev za otpis i svoj troškovnik. Obveznik ima pravo na otpis na dan 01.01.2017. godine. Da li u rešenju u kojem utvrđujemo prestanak poreske obaveze na 01.01.2017. godine potrebno spominjati da smo slali opomenu, jer ta opomena nije prekinula zastaru već zastarelog duga i dolazak advokata? Šta navesti za odbijanje troškova advokata?
Odgovor:
Zastarelost, kao oblik prestanka poreske obaveze, propisana je čl.114. – 114z Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
U skladu sa važećim odredbama člana 114. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji pravo nadležnog poreskog organa (lokalne poreske administracije) na utvrđivanje i naplatu poreza i sporednih poreskih davanja zastareva za pet godine od dana kada je zastarelost počela da teče.
Zastarelost prava na naplatu poreza i sporednih poreskih davanja počinje da teče od prvog dana naredne godine u odnosu na godinu u kojoj je obaveza poreskog dužnika dospela za plaćanje, što je propisano članom 114. stav 3. istog zakona.
Prekid roka zastarelosti uređen je odredbama člana 114d. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Navedenim članom propisano je da se zastarelost prekida svakom radnjom Poreske uprave preduzetom protiv poreskog dužnika u cilju utvrđivanja i naplate poreza i sporednih poreskih davanja, odnosno radnjom poreskog obveznika preduzetom u cilju ostvarivanja prava na povraćaj, poreski kredit, refakciju i refundaciju, kao i namirenje dospelih obaveza putem preknjižavanja i povraćaj sporednih poreskih davanja. Posle prekida zastarelost počinje teći iznova, a vreme koje je proteklo pre prekida ne računa se u rok za zastarelost.
Poreski organ ne vodi računa o relativnoj zastarelosti po službenoj dužnosti, već isključivo ako se obveznik na nju pozove.
Odredbama člana 114ž Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji definisana je apsolutna zastarelost. Pravo na utvrđivanje, naplatu, povraćaj, poreski kredit, refakciju, refundaciju, kao i namirenje dospelih obaveza putem preknjižavanja poreza, uvek zastareva u roku od deset godina od isteka godine u kojoj je porez trebalo utvrditi ili naplatiti, odnosno u kojoj je izvršena preplata. Poreska uprava, po isteku roka od 10 godina, po službenoj dužnosti, donosi rešenje o prestanku poreske obaveze, odnosno o prestanku prava na povraćaj, poreski kredit, refakciju, refundaciju, kao i namirenje dospelih obaveza putem preknjižavanja poreza, zbog zastarelosti.
Pri tom nije potrebno da se poreski obveznik u pisanoj formi pozove na apsolutnu zastarelost, već to poreski organ treba da izvrši po službenoj dužnosti.
Članom 114z Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji propisuje se zastoj zastarelosti prava na utvrđivanje i naplatu poreza i sporednih poreskih davanja.
Zastarelost prava Poreske uprave na utvrđivanje i naplatu poreza i sporednih poreskih davanja ne teče:
- za vreme od pokretanja upravnog spora do pravosnažne sudske odluke,
- za vreme kada je drugim zakonom propisano da se poreski postupak ne može otpočeti, odnosno da se započeti poreski postupak prekida.
- za vreme kada je u skladu sa odredbama čl. 73, 74, 74a i 74b ZPPPA, plaćanje dugovanog poreza odloženo.
Vreme trajanja zastoja zastarelosti iz stava 1. ovog člana ne računa se u apsolutni rok za zastarelost.
Zakonom o uslovnom otpisu kamata i mirovanju poreskog duga, na osnovu koga su jedinice lokalne samouprave donele svoje odluke o uslovnom otpisu kamate i mirovanju poreskog duga za izvorne javne prihode, uređen je prekid zastarelosti i produženje roka apsolutne zastarelosti. Članom 12. ovog zakona propisano je da se u periodu od 01. novembra 2012. godine do kraja perioda mirovanja glavnog poreskog duga, prekida zastarelost prava na naplatu poreskog duga, a period za koji je utvrđeno mirovanje poreskog duga ne uračunava se u rok za zastarelosti o čemu se mora voditi računa kada se odlučuje o podnetim zahtevima obveznika za zastarelost za naplatu. Za period mirovanja glavnog poreskog duga produžava se i rok apsolutne zastarelosti tog duga.
Prema navedenom, o apsolutnoj zastarelosti LPA vodi računa po službenoj dužnosti i donosi rešenje o prestanku poreske obaveze i prenosu u vanbilansno poresko računovodstvo, vodeći računa o izvršenim uplatama poreskih obveznika kojima se prema ZPPPA namiruju poreske obaveze prema propisanom redosledu namirenja, kao i o zastoju zastarelosti koji produžava rok apsolutne zastarelosti.
Za odlučivanje o petogodišnjoj (relativnoj), zastarelosti poreski obveznik mora da podnese zahtev u pisanoj formi u kome ističe zahtev za zastarelost na naplatu poreza I sporednih poreskih davanja.
U konkretnom slučaju, uredno dostavljena opomena bi prekinula zastarelost prava na naplatu.
O zastarelosti ( relativnoj) možete odlučivati samo ukoliko poreski obveznik ili lice koje ga zastupa podnese pisani zahtev za zastarelost. O apsolutnoj zastarelosti sami vodite računa i donosite rešenje o prenosu obaveza u vanbilansno poresko računovodstvo. Takođe zahtev za odlaganje plaćanja dugovanog poreza na rate podnosi se u pisanoj formi uz plaćanje propisane lokalne administrativne takse. O zastarelosti se odlučuje sa datumom podnošenja zahteva za zastarelost ili ukoliko odlučujete o apsolutnoj zastarelosti sa 01.01.2022. godine apsolutno su zastarile obaveze utvrdjene sa 31.12.2011. godine, ukoliko nije bilo prekida i zastoja.
Ukoliko su obaveze zastarile donosi se rešenje o prestanku poreske obaveze i prenosu u vanbilansno poresko računovodstvo.
O odlaganju plaćanja dugovanog poreza na rate odlučujete rešenjem koje donosite u JISLPA.
Punomoćje koje je priloženo uz predmet za advokaticu ne sadrži ovlašćenje o zastupanju pred organima jedinice lokalne samouprave, a LPA je deo optinske uprave kao organa jedinice lokalne samouprave.
Priloženo punomoćje daje ovlašćenje advokatici za zastupanje pred organima državne uprave (državnu upravu čine ministarstva, organi uprave u sastavu ministarstava i posebne organizacije) a ne organima jedinice lokane samouprave iz kojih razloga može da se smatra da radnje koje su preduzete od strane advokatice su preduzete od strane neovlašćenog lica, iz kojih razloga i zahtev za nadoknadu troškova ne može se smatrati opravdanim.