Odgovor:

Zahtev za odlaganje plaćanja dugovanog poreza u skladu sa odredbama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji može se podneti u bilo kojoj fazi poreskog postupka, sve dok dugovani porez ne bude plaćen o čemu poreski organ odlučuje rešenjem/sporazumom.
Na rešenje kojim se odlučuje po zahtevu poreskog obveznika o odlaganju plaćanja dugovanog poreza na rate, obveznik ima pravo žalbe, saglasno članu 34. ZPPPA.
Članom 114. ZPPPA propisano je da zastarelost prava na utvrđivanje i naplatu poreza i sporednih poreskih davanja zastareva za pet godina od dana kada je zastarelost počela da teče.
Članom 114ž. propisano je da pravo na utvrđivanje, naplatu, povraćaj, poreski kredit, refakciju, refundaciju kao i namirenje dospelih obaveza putem preknjižavanja poreza, uvek zastareva u roku od deset godina od isteka godine u kojoj je porez trebalo utvrditi ili naplatiti, odnosno u kojoj je izvršena preplata, osim ako ovim zakonom nije drukčije propisano, o čemu se vodi računa po službenoj dužnosti.
Članom 114d. ZPPPA propisan je prekid roka zastarelosti. Zastarelost se prekida svakom radnjom Poreske uprave preduzetom protiv poreskog dužnika u cilju utvrđivanja i naplate poreza i sporednih poreskih davanja, odnosno radnjom poreskog obveznika preduzetom u cilju ostvarivanja prava na povraćaj, poreski kredit, refakciju i refundaciju, kao i namirenje dospelih obaveza putem preknjižavanja i povraćaj sporednih poreskih davanja. Posle prekida zastarelost počinje teći iznova, a vreme koje je proteklo pre prekida ne računa se u rok za zastarelost.
Opomena iz 2021. godine koju ste izdali a niste dostavili poreskom obvezniku na način iz čl. 36. ZPPPA, smatra se da nije ni doneta i sa stanovišta prekida zastarelosti nema nikakvo dejstvo. Eventualno bi se sačinjavanje zapisnika o usaglašavanju stanja (ukoliko ste ga sačinili) pre donošenja rešenja o odlaganju plaćanja dugovanog poreza na rate, moglo smatrati radnjom poreskog organa koja bi uticala na prekid roka zastarelosti ukoliko je dostavljen poreskom obvezniku lično ili u skladu sa čl.36. ZPPPA.
Postupanje prvostepenog organa po pravnim lekovima uređeno je čl.140.-154. ZPPPA.
Prema navedenom zakonskom okviru, možete postupiti na jedan od sledećih načina u zavisnosti od konkretne poreskopravne situacije:
1. zahtev za zastarelost je žalbeni navod o čemu se mora posebno odlučivati u žalbenom postupku bez obzira da li ćete žalbu rešavati u prvom stepenu ili ćete je dostavljati drugostepenom organu na dalji postupak i odlučivanje. Dakle, ako u postupku utvrđivanja prava na zastarelost utvrdite da ima zastarelosti, donećete rešenje o prestanku poreske obaveze, saglasno čl. 23. stav 1. tačka 2) ZPPPA. U tom slučaju smatramo da žalbu možete rešiti u prvom stepenu (ako je to jedini žalbeni navod) tako što ćete žalbu usvojiti (čl.144. stav 3. ZPPPA) i poništiti ožalbeno rešenje (čl.165.ZUP). Nakon sprovedenih knjiženje u poreskom računovodstvu potrebno je da usaglasite stanja evidentiranih neplaćenih obaveza sa poreskim obveznikom i ponovo odlučite, donošenjem rešenja, po podnetom zahtevu za odlaganje plaćanja dugovanog poreza na rate;
2. u drugom slučaju, ako u postupku ispitivanja prava na zastarelost utvrdite da nema zastarelosti, o čemu ćete takođe odlučiti rešenjem, u tom slučaju nema uslova da žalbu rešavate u prvom stepenu, osim ukoliko obveznik nakon predočavanja svih dokaza i činjenica koje su dovele do donošenja predmetnog rešenja u postupku, ne odustane od žalbe (čl. 148. ZPPPA) ili se odrekne prava na žalbu (čl.156. ZUP);
3. i na kraju obveznik u postupku po žalbi može ostati u svemu pri navodima iz žalbe, pri čemu ste u obavezi da sve spise predmeta, sa odgovorom na žalbu, dostavite nadležnom drugostepenom organu.