- Poreski obveznik – pravno lice je u toku 2023. godine podneo izmenjene poreske prijave PPI-1 za period 2018-2023. godine. Iste su knjigovodstveno evidentirane u 2023. godini. Od strane Odeljenja LPA izvršen je obračun kamate za pomenuti period i ista je rešenjem Odeljenja utvrđena obvezniku i proknjižena. Poreski obveznik je u 2024. godini podneo zahtev za plaćanje dugovanog poreza na rate. Da li obveznik može da ostvari pravno na otpis 50% kamate kroz postupak odlaganja plaćanja dugovanog poreza na rate imajući u vidu navedenu situaciju?
Odgovor:
Član 18 ZPPPA propisuje da obaveza plaćanja poreza iz člana 10. stav 1. tačka 1) ovog zakona (u daljem tekstu: poreska obaveza) predstavlja dužnost poreskog obveznika da plati utvrđeni porez, pod uslovima propisanim ovim zakonom ili drugim poreskim zakonom. Poreski obveznik odgovara za ispunjenje poreske obaveze od momenta kada su nastale činjenice za koje je poreskim zakonom propisano da stvaraju poresku obavezu. Odredbe o poreskoj obavezi primenjuju se i na obavezu plaćanja sporednih poreskih davanja, osim ako je ovim zakonom drukčije propisano.
Članom 40. stav 1. ZPPPA propisano je da ako poreski obveznik ustanovi da poreska prijava, koju je podneo Poreskoj upravi, sadrži grešku koja za posledicu ima pogrešno utvrđenu visinu poreske obaveze, odnosno propust druge vrste, dužan je da odmah, a najkasnije do isteka roka zastarelosti, podnese poresku prijavu u kojoj su greška ili propust otklonjeni (u daljem tekstu: izmenjena poreska prijava).
Član 129. Stav 1. ZPPPA propisuje da ako se u postupku poreske kontrole utvrdi da poreski obveznik nije primenio, ili nije pravilno primenio propise prilikom utvrđivanja poreza, na osnovu zapisnika o izvršenoj poreskoj kontroli, dopunskog zapisnika, odnosno dodatka zapisnika o poreskoj kontroli donosi se rešenje iz člana 54. stav 2. tačka 2) podtačka (1) ovog zakona.
Članom 80. stav 3. Pravilnika o poreskom računovodstvu propisano je da ako je izmenjena poreska prijava podneta posle dospelosti prvobitno podnete poreske prijave, te ako je razlika iznosa iz prvobitno podnete i izmenjene poreske prijave veća od nule, na osnovu rešenja inspektora kancelarijske kontrole, vrši se knjiženje obračunate kamate od dana dospelosti prvobitno podnete poreske prijave do dana podnošenja izmenjene poreske prijave.
Članom 76. ZPPPA propisano je da se pravo na otpis 50% kamate ne ostvaruje za odlaganje plaćanja dugovanog poreza, kada je obaveza utvrđena rešenjem u postupku poreske kontrole, kao i u slučaju iz člana 74. stav 11. ovog zakona.
Prema navedenom, imajući u vidu da je obaveza po osnovu kamate utvrđena u postupku poreske kontrole, smatramo da obveznik nema pravo na otpis 50% kamate koja je utvrđena u postupku poreske kontrole.