- Kod e-dostave poreskih rešenja, da li se status e-dostave „Dostavljeno bez preuzimanja“ smatra urednim uručenjem pismena, shodno odredbi člana 36. stav 14. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji i šta treba u tom slučaju u postupku po žalbi obveznika, koristiti kao dokaz o uručenju rešenja?
Odgovor:
Članom 36. stav 14. ZPPPA propisano je da se poreski akt koji donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave može se dostaviti u elektronskom obliku preko jedinstvenog elektronskog sandučića kada se poreski obveznik registruje u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava, u kom slučaju nije neophodna dodatna saglasnost poreskog obveznika.
Stavom 17. Istog člana propisano je da se postupanje sa elektronskim dokumentima obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, odnosno zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.
Elektronsko dostavljanje propisano je članom 40. Zakona o elektronskoj upravi i prema stavu 1. ovog člana organ je dužan da uverenje, odluku, rešenje, zaključak, drugi elektronski dokument i/ili podatak iz okvira svoje nadležnosti dostavi korisniku elektronskim putem.
Elektronsko dostavljanje elektronskog dokumenta vrši se u Jedinstveni elektronski sandučić korisnika usluga elektronske uprave ili drugim elektronskim putem u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Potvrda o elektronskoj dostavi uređena je članom 41. Zakona o elektronskoj upravi. Stavom 1. ovog člana zakona propisano je da se Elektronski dokument smatra lično preuzetim kada korisnik organu potvrdi prijem otvaranjem elektronske povratnice koja se automatski izrađuje nakon prijema dokumenta u Jedinstveni elektronski sandučić.
Stav 2. ovog člana dalje propisuje da ako nakon elektronske dostave, u zakonom predviđenom roku, organ nije dobio elektronsku povratnicu, dostava elektronskog dokumenta će se ponoviti. Shodno članu 75. stav 5. Zakona o opštem upravnom postupku, rok za ponavljanje je 24 sata. Naime, član 75. stav 5. Zakona o opštem upravnom postupku propisuje da ako službeno lice organa ili poštanski operator (dostavljač) ne zatekne primaoca pismena na adresi na kojoj je trebalo da mu se uruči pismeno, dostavljač će ponovo pokušati dostavu u roku od 24 sata.
Dalje je stavom 3. ovog člana zakona propisano da se elektronski dokument i/ili podatak smatra lično preuzetim kada organ naprednim elektronskim pečatom potvrdi prijem elektronske povratnice. U stavu 4. je propisano da ako nakon ponovljene elektronske dostave, u zakonom predviđenom roku, organ nije dobio elektronsku povratnicu automatski se izrađuje obaveštenje o neuspeloj elektronskoj dostavi. Shodno članu 75. Zakona o opštem upravnom psotupku izrada obaveštenja se vrši istog dana kada je pokušana ponovljena dostava. U članu 75. stav 5. Zakona o opštem upravnom postupku propisano je da ako se primalac pismena ponovo ne zatekne na adresi na kojoj je trebalo da mu se uruči pismeno, dostavljač o tome sačinjava belešku i potom ostavlja obaveštenje na mestu na kome je pismeno trebalo da bude uručeno.
Stav 5. člana 41. Zakona o elektornskoj upravi propisuje da je organ elektronsku dostavu obavio onog dana kada je korisnik preuzeo elektronski dokument u skladu sa stavom 1. ovog člana, odnosno u roku od 15 dana nakon dostave obaveštenja iz stava 4. ovog člana.
Navedeno znači da obveznik kome se rešenje uručuje u elektornski sandučić može isto preuzeti prvog dana, drugog dana ili najkasnije do 17-og dana u odnosu na dan kada je rešenje stavljeno u elektronski sandučić (prvi dan prva dostava + drugi dan druga dostava + 15 dana nakon druge dostave = 17 dana).
Prilikom prijema poreskog rešenja u elektronskom obliku se otvara elektronska povratnica koja se automatski izrađuje nakon prijema dokumenta u Jedinstveni elektronski sandučić. Taj datum se sistemski generiše i uz propisanu proceduru za aplikativni softver JIS LPA, unosi kao datum uručenja.
Ukoliko u tih 17 dana obveznik ne potvrdi prijem elektronskog dokumenta, poreskog rešenja, i ne dobije se elektronska povratnica koja se automatski izrađuje nakon prijema dokumenta u Jedinstveni elektronski sandučić, to znači da obveznik ili nije otvarao sanduče i primljeno rešenje, ili je odbio da primi elektronski dokument.
U tom slučaju se, shodno odredbama člana 41. Zakona o elektronskoj upravi, dostavljanje vrši sa datumom 17-og dana u odnosu na dan prvog pokušaja uručenja rešenja.
Uredbom o načinu vođenja metaregistara, načinu odobravanja, suspendovanja i ukidanja pristupa servisnoj magistrali organa i načinu rada na Portalu eUprava („Sl. glasnik RS“, br. 104/18), članom 13, uređen je sadržaj potvrde o elektronskoj dostavi.
Napominjemo da na portalu eUprava za sada nije obezbeđen pristup zaposlenima u lokalnoj poreskoj administraciji eDostavi gde se mogu videti i odštampati navedene potvrde, već to može samo obveznik da uradi za svoja dokumenta.
Kao dokaz o elektronskoj dostavi mi koristimo “print screen” ekrana gde se vidi da je rešenje dostavljeno elektronski i da je evidentiran datum uručenja. Možete koristiti ekran u opciji Zaduženja-knjiženje zaduženja.