Odgovor:

Radi obezbeđenja naplate poreza koji je dospeo za naplatu, nadležni poreski organ može rešenjem ustanoviti prethodnu meru obezbeđenja naplate poreza, i to: zabranu raspolaganja novčanim sredstvima, zabranu raspolaganja i opterećenja na novčanim sredstvima na poslovnim računima poreskog obveznika, novčanim i nenovčanim potraživanjima, zabranu raspolaganja i opterećenja sredstava na tekućim računima i štednim ulozima, zabranu raspolaganja, otuđenja i opterećenja pokretnih stvari, zabranu raspolaganja, otuđenja i opterećenja nepokretnosti ili stvarnih prava na nepokretnosti upisanih u javnu knjigu, kao i zabranu izvršenja od strane trećih lica. Prema navedenom, prethodna mera se ustanovljava na nepokretnostima koje su upisane u javnu knjigu. Vaš poreski obveznik upisan je javnu knjigu kao suvlasnik, odnosno kao vlasnik ½ nepokretnosti. Imajući u vidu da je objekat upisan bez građevinske dozvole (ali je upisan), smatramo da nije smetnja da se donese rešenje o prehodnoj meri na predmetnoj nepokretnosti, jer je poreski obveznik vlasnik ½ nepokretnosti i nepokretnost je upisana u javne knjige (RGZ SKN). Ukoliko se postupak dalje nastavi i bude doneto rešenje o prinudnoj naplati iz nepokretnosti, činjenica da je vaš poreski dužnik vlasnik ½ predmetne nepokretnosti bila bi odlučujuća kod prodaje iz razloga što bi suvlasnik imao pravo preče kupovine (čl. 109. ZPPPA).

Iz dosadašnje prakse RGZ nije upisivao zabeležbu po rešenju o prethodnoj meri samo u slučajevima ukoliko poreski obveznik ima pravo „državine“ na nepokretnosti.