- Da li korisnici javnih sredstava tip KJS 7- ostali korisnici javnih sredstava(nije u pitanju javno preduzeće) imaju oslobađanje shodno članu 12. Zakona o prezima na imovinu i da li imovinu prijavljuju na PRILOG 2?
Odgovor:
Članom 12. stav 1. tačka 1. Zakona o porezima na imovinu propisano je da se porez na imovinu ne plaća na nepokretnosti u javnoj svojini za koje su obveznici direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, prema propisima kojima se uređuje budžetski sistem, osim javnih preduzeća.
Znači, pravo na poreska oslobođenje po članu 12. stav 1. tačka 1. Zakona o porezima na imovinu može da ostvari obveznik pod sledećim uslovima:
– Da je uključen u konsolidovani račun trezora,
– Da je nepokretnost u javnoj svojini.
Pravilnik o spisku korisnika javnih sredstava je objavljen u Sl. glasniku RS broj 118/23, u kome član 1. propisuje:
Ovim pravilnikom utvrđuje se Spisak korisnika javnih sredstava, u okviru kojeg su posebno evidentirani direktni i indirektni korisnici sredstava budžeta Republike Srbije, odnosno budžeta lokalne vlasti, korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje, javne agencije, organizacije na koje se primenjuju propisi o javnim agencijama ili su kontrolisane od strane države, kao i drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, na osnovu podataka Agencije za privredne registre, odnosno odgovarajućeg registra, kao i korisnici javnih sredstava koji nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, a pripadaju javnom sektoru.
Znači, u Spisku korisnika javnih sredstava nalaze se i posebno su evidentirani:
– korisnici koji su uključeni u konsolidovani račun trezora i
– korisnici koji nisu uključeni u konsolidovani račun trezora, a pripadaju javnom sektoru.
Pravilnik o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor (“Sl. glasnik RS”, br. 11/2013) propisuje:
Član 2:
Korisnici javnih sredstava (u daljem tekstu: KJS), u smislu ovog pravilnika, jesu KJS koji su propisani članom 2. tačka 5) Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/1 – ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 – dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 – dr. zakon i 138/22 – u daljem tekstu: Zakon), i to:
1) direktni korisnici budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti;
2) indirektni korisnici budžetskih sredstava u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti;
3) korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje, u koje spadaju organizacije za obavezno socijalno osiguranje i korisnici sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje;
4) drugi KJS čiji je osnivač Republika Srbija i u nadležnosti su direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije;
5) ostali KJS u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti.
Član 3:
KJS iz člana 2. ovog pravilnika evidentiraju se u spisku KJS, koji posebnim aktom utvrđuje ministar finansija, na predlog Uprave, u skladu sa članom 8. stav 1. Zakona, i to kao:
– KJS koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora (član 2. tač. 1–4. ovog pravilnika);
– ostali KJS koji nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, a pripadaju javnom sektoru (član 2. tačka 5. ovog pravilnika), čija sredstva se uključuju u sistem konsolidovanog računa trezora.
Član 4:
KJS klasifikovani su u Evidenciji KJS po tipovima KJS, sa pripadajućom numeričkom oznakom.
Oznaka tipa KJS:
1) tip KJS 0 – Nosioci budžeta – Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave;
2) tip KJS 1 – Direktni korisnici budžetskih sredstava (u daljem tekstu: DBK) – organi i organizacije Republike Srbije, odnosno organi i službe lokalne vlasti;
3) tip KJS 2 – Indirektni korisnici budžetskih sredstava (u daljem tekstu: IBK) – pravosudni organi, mesne zajednice, ustanove osnovane od strane Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti, nad kojima osnivač preko DBK-a, vrši zakonom utvrđena prava u pogledu upravljanja i finansiranja;
4) tip KJS 6 – Drugi korisnici javnih sredstava – javne agencije, organizacije na koje se primenjuju propisi o javnim agencijama ili su kontrolisane od strane države, pravna lica čiji je osnivač Republika Srbija, koji obavljaju poverene, razvojne, stručne i regulatorne poslove od opšteg interesa i u nadležnosti su DBK-a Republike Srbije;
5) tip KJS 7 – Ostali korisnici javnih sredstava – javna preduzeća osnovana od strane Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti, pravna lica osnovana od strane tih javnih preduzeća, pravna lica nad kojima Republika Srbija ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, druga pravna lica u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda ostvarenih u prethodnoj poslovnoj godini;
6) tip KJS 9 – Organizacije za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: OOSO) – Republički fond za zdravstveno osiguranje, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, Nacionalna služba za zapošljavanje i Fond za socijalno osiguranje vojnih osiguranika;
7) tip KJS 10 – Korisnici sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje – zdravstvene i apotekarske ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno lokalna vlast.
Član 5:
U Evidenciji KJS evidentiraju se i drugi subjekti (u daljem tekstu: DS) koji nisu utvrđeni u spisku KJS, i to:
1) tip KJS 4 – Organizacione jedinice direktnog korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije (u daljem tekstu: OJ DBK) – unutrašnje jedinice kojima je prenet deo nadležnosti i ovlašćenja u obavljanju poslova u ime i za račun DBK-a Republike Srbije i koje se u javnom registru kod nadležnog organa vode pod istim matičnim brojem (u daljem tekstu: MB) i poreskim identifikacionim brojem (u daljem tekstu: PIB), kao i DBK u čijem su sastavu;
2) tip KJS 5 – Namene sredstava direktnog korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: Namena sredstava DBK) – zbirno iskazana sredstva budžeta, utvrđena zakonom o budžetu Republike Srbije, odnosno odlukom o budžetu organa lokalne vlasti, određena u okviru aproprijacije DBK-a, za finansiranje IBK-a po vrstama korisnika, odnosno nameni u različitim oblastima javne potrošnje. Dodeljuje se na zahtev DBK-a u slučaju kada vrši finansiranje jednog ili više IBK-a iste namene, odnosno oblasti javne potrošnje;
3) tip KJS 8 – Pravna lica i drugi subjekti koji ne pripadaju javnom sektoru – pravna lica i drugi subjekti koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta na poseban namenski dinarski račun kod Uprave;
4) tip KJS 11 – Organizacione jedinice u sastavu organizacija za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: OJ OOSO) – unutrašnje jedinice kojima je prenet deo nadležnosti i ovlašćenja u obavljanju poslova u ime i za OOSO i vode se u javnom registru kod nadležnog organa, pod istim MB-om i PIB-om.
Imajući u vidu odredbe člana 12. Zakona o porezima na imovinu, kojima je uređeno da poresko oslobođenje mogu ostvariti direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, prema propisima kojima se uređuje budžetski sistem, osim javnih preduzeća, proizilazi da se poresko oslobođenje može ostvariti samo za korisnike javnih sredstava koji nisu javno preduzeće, a koji se razvrstavaju prema Zakonu o budžetskom sistemu, odnosno koji imaju oznaku tip KJS1, tip KJS 2, tip KJS 6, tip KJS 9 i tip KJS 10.
Ostali korisnici javnih sredstava – tip KJS 7 nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora I nemaju pravo na poresko oslobođenje po članu 12. stav 1. tačka 1. Zakona o porezima na imovinu.
Na pitanje da li privredno društvo koje je korisnik javnih sredstava ima pravo na oslobođenje od poreza na imovinu, Ministarstvo finansija dalo je mišljenje br. 011-00-00327/2021-04 od 02.04.2021. godine.